En realitat, què significa app?: Museus descentralitzats, usuaris autònoms i ubiqüitat del coneixement

Rufino Ferreras

L’ús de tecnologies en els museus i centres d’art és una qüestió que, en els últims anys, ha provocat gran atenció per molts agents que hi han vist noves possibilitats de desenvolupament per aquestes institucions. Aquests agents, vinguts de diferents disciplines, han volgut vincular l’ús de les tecnologies a aquestes, obviant que en sí mateixes són un nou espai dins de les institucions i que el seu caràcter transdisciplinar i fronterer no pot ser abordat solament des d’una de les funcions que tradicionalment s’ha associat amb els museus.
Mentre les tecnologies feien la seva irrupció en els museus, s’estava produint, en alguns d’ells, una revisió conceptual de la seva relació amb els públics; en un principi des de la perspectiva de la divulgació i l’educació, i més tard des del punt de vista del màrqueting. Aquesta coincidència ha creat un espai complex i ric en el que l’ús de tecnologies que ha focalitzat molt directament amb el servei als públics i que en alguns casos ha repercutit en els que tenien un contacte més directe amb aquests: els departaments de difusió i/o educació.
En aquest context, l’ “Área de Educación del Museo Thyssen-Bornemisza” fa més d’una dècada que està desenvolupant un conjunt d’accions en les que allò educatiu fa ús de les tecnologies i -encara que sembla el mateix, no ho és- viceversa.
En aquests moments, al voltant de EducaThyssen.org i les activitats educatives de caràcter presencial, s’estan desenvolupant una sèrie de projectes tecnoeducactius que abasten des de la difusió a la reflexió, explorant temàtiques com les “Humanitats digitals”, la gamificació, les publicacions electròniques, l’ús de consoles de videojocs amb finalitats educatives, etc. Experiències que suposen un enriquiment de les accions del Museu i que, degut al seu caràcter de laboratori i al seu potencial de transferència a altres contextos vinculats amb l’educació i al propi Museu, obren noves possibilitats a aquest tipus d’institucions i als seus professionals. Possibilitats que es multipliquen amb la consolidació del que s’ha anomenat web mòbil i, de manera molt especial, per l’ús massiu d’aquest tipus de dispositius i de les apps desenvolupades per ells.

DOCUMENTS

http://prezi.com/bauyw2r68brt/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

 

Organitzen
Institut de Cultura de la Ciutat d'Olot
Universitat de Girona
Fundació d'Estudis Superiors d'Olot
  Col·laboren:
Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura
Diputació de Girona